( 1 ) قانون نظام صنفی-قوانین اصناف، اتحادیه ها ،اتاق های اصناف ، kamal1331

تا میتوانی به دیگران یاد بده ! نمیدانی ؟ یاد بگیر (تهیه و آپدیت وبلاگ هایم برای من زمان زیادی برده است. پس از دانلود و استفاده صلواتی ذکر نمایید.

( 1 ) قانون نظام صنفی-قوانین اصناف، اتحادیه ها ،اتاق های اصناف ، kamal1331

تا میتوانی به دیگران یاد بده ! نمیدانی ؟ یاد بگیر (تهیه و آپدیت وبلاگ هایم برای من زمان زیادی برده است. پس از دانلود و استفاده صلواتی ذکر نمایید.

آیین نامه ماده 71 قانون نظام صنفی


آیین نامه  ماده 71 قانون نظام صنفی



دانلود متن PDF



آیین نامه اجرایی ماده 71 قانون نظام صنفی


استفاده از صندوق مکانیزه فروش (P.O.S)و دستگاه


توزین دیجیتالی توسط افراد صنفی


 

ماده 1- به منظور تسهیل داد و ستد و ثبت و مستند سازی فعالیت های اقتصادی، افراد صنفی عرضه کننده کالا و یا ارایه دهنده خدمت، مکلفند به تناسب از صندوق مکانیزه فروش (pos) و یا دستگاه توزین دیجیتالی و یا هردو برای فروش کالا یا ارایه خدمت طبق ضوابط و مقررات این آیین نامه استفاده نمایند.

ماده 2- صندوق های فروش ( یا نرم افزارهای تهیه شده به این منظور) مخصوص واحدهای صنفی ارایه دهنده کالا یا خدمات، باید حد اقل دارای توانایی های زیر باشند :

1- نام و نشانی واحد صنفی و تاریخ صدور در قبض ( یا فاکتور) مخصوص مشتری درج شود.

2- مشخصات کامل کالای فروخته شده در قبض مخصوص مشتری درج شود ( شامل نام کالا، قیمت واحد و کل، وزن یا حجم یا متراژ یا .... و همچنین مشخصات کیفی مانند درجه یک یا درجه دو یا درجه سه)

3- مشخصات کامل خدمت ارایه شده به مشتری در قبض درج شود.

4- در قبض مخصوص مشتری تلفن رسیدگی به شکایات درج شود.

5- دستگاه یا برنامه نرم افزاری تهیه شده باید به گونه ای باشد که مامور فروش یا فرد صنفی به هیچ وجه توانایی دخل و تصرف در اطلاعات وارده را نداشته باشد.

6- توانایی گزارش دهی را داشته باشد.

7- قابلیت نصب نرم افزارهای مورد نظر وزارت بازرگانی را داشته باشد..

ماده 3- دستگاه های توزین دیجیتالی باید دارای مشخصات زیر باشد:

1- حساسیت دستگاه ( حداقل وزنی که قابل اندازه گیری است ) مشخص شده و در معرض دید مشتری باشد.

تبصره – واحدهای صنفی موظفند از دستگاه های توزینی استفاده نمایند که حسب نوع فعالیت حساسیت مورد نیاز را دارا باشد.

2- قیمت واحد کالا، وزن کالا و کل قیمت، محاسبه و در معرض دید مشتری قرار گیرد.

تبصره 1- اعلام قیمت واحد کالا توسط دستگاه توزین دیجیتالی به هیچ وجه جایگزین اتیکت نیست.

تبصره 2- اعلام قیمت واحد کالا و قیمت کل به هیچ وجه جایگزین صدور فاکتور نیست.( در صورتی که دستگاه توانایی صدور قبض کتبی را داشته باشد مطابق ماده 6 این آیین نامه اقدام خواهد شد.)

3- دستگاه توزین دیجیتالی مورد استفاده در داد و ستد عمومی مشمول استاندارد اجباری بوده و باید با استاندارد ملی شماره 6589 مطابقت داشته باشند.

ماده 4-

الف – کلیه واحدهای صنفی ذیل در سراسر کشور مکلف به استفاده از صندوق های مکاینزه فروش هستند.

تبصره 1 - حداکثر 10 درصد واحدهای صنفی از نوع درجه 3 ، در مراکز استانها با پیشنهاد اتحادیه مربوطه و تائید مجمع امور صنفی  پس از تصویب کمیسیون نظارت مرکز استان به مدت 2 سال از شمول این ماده قانونی معاف هستند.

تبصره 2- حداکثر 30 درصد واحدهای صنفی از نوع درجه 3 ، در مراکز استانها با پیشنهاد اتحادیه مربوطه و تائید مجمع امور صنفی  پس از تصویب کمیسیون نظارت مرکز استان به مدت 2 سال از شمول این ماده قانونی معاف هستند.

ب – کلیه واحدهای صنفی در سراسر کشور که نیاز به توزین دارند مکلف به استفاده از دستگاه ترازو دیجیتال هستند.

بصره 1 - حداکثر 10 درصد واحدهای صنفی از نوع درجه 3 ، در مراکز استانها با پیشنهاد اتحادیه مربوطه و تائید مجمع امور صنفی  پس از تصویب کمیسیون نظارت مرکز استان به مدت 3 سال از شمول این ماده قانونی معاف هستند.

تبصره 2- حداکثر 30 درصد واحدهای صنفی از نوع درجه 3 ، در مراکز استانها با پیشنهاد اتحادیه مربوطه و تائید مجمع امور صنفی  پس از تصویب کمیسیون نظارت مرکز استان به مدت 3 سال از شمول این ماده قانونی معاف هستند.

 ماده 5مسوولیت نظات بر عملکرد، آزمون و پلمب دستگاه های توزین دیجیتالی به عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشد.

تبصره 1- در صورت درخواست موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران و به منظور نظارت بر عملکرد دستگاه ها، سازمان بازرگانی استانها و مجامع امور صنفی موظفند با موسسه مذکور همکاری نمایند.

تبصره 2 – در صورت درخواست سازمان بازرگانی استانها و مجامع امور صنفی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف به همکاری لازم با سازمان بازرگانی استانها و مجامع امور صنفی می باشد.

تبصره 3 – در صورت تخلف واحدهای صنفی مبنی بر دستکاری و یا خارج نمودن صندوق مکانیزه فروش و یا دستگاه های توزین دیجیتالی از پلمب، طبق مقررات فصل هشتم ق.ن.ص. با واحدهای متخلف برخورد می گردد.

ماده 6- قبوض دریافتی از افراد صنفی که از طریق دستگاه توزین دیجیتالی ویا صندوق مکانیزه فروش صادر می شود. به منزله صدور فاکتور توسط فروشنده کالا و یا ارایه دهنده خدمت تلقی می گردد.

تبصره – در صورت فروش کالا و یا ارایه خدمات بیش از مبلغ 10,000,000 ریال افراد صنفی موظفند علاوه بر ارایه قبض یا فیش موضوع ماده 6 این آیین نامه نسبت به صدور فاکتور فروش نیز اقدام نمایند.

ماده 7- واحدهای صنفی استفاده کننده از صندوق های مکانیزه فروش و یا دستگاه توزین دیجیتالی در صورت تشخیص بازرسین و یا ناظران ماده 72 قانون نظام صنفی و یا به محض اطلاع از وجود نواقصی در دستگاه های خود موظفند بلافاصله نسبت به رفع نقص آن اقدام نمایند و تا زمان رفع عیب دستگاه می بایست نسبت به صدور فاکتور جهت کلیه مشتریان خود اقدام نمایند.

ماده8- فروش کالا و یا ارایه خدمت توسط واحدهای مزبور بدون استفاده از صندوق مکانیزه فروش و یا دستگاه توزین دیجیتالی به عنوان تخلف صنفی تلقی و براساس مفاد تبصره 2 ماده 71 قانون نظام صنفی با واحد صنفی برخورد خواهد شد.

ماده 9- مجامع امور صنفی با همکاری اتحادیه های صنفی مربوط مکلف به اطلاع رسانی دقیق آموزش صنوف و ایجاد تسهیلات لازم جهت خرید دستگاه های صندوق مکانیزه فروش و یا توزین دیجیتالی افراد صنفی می باشد.

ماده 10 - اتحادیه های مربوطه مکلفند آمار واحد های صنفی  تجهیز شده به صندوق مکانیزه فروش و ترازوی دیجیتال را مستمرا در سایت درج نمایند.

ماده 11- سازمان بازرگانی استانها موظفند گزارش عملکرد اجرای آیین نامه مزبور را هر سه ماه یکبار به معاونت توسعه بازرگانی داخلی اعلام نمایند.

ماده 12- این آیین نامه در 12 ماده و 11تبصره و در اجرای تبصره یک ماده 71 قانون نظام صنفی تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی رسید و جایگزین آیین نامه مصوب 25/1/1386 گردید.