آیین نامه اجرایی تشکیلات اداری و امور مالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت
(موضوع ماده۵۴ قانون نظام صنفی)
تعاریف
ماده۱- تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفی
هیأت: هیأت عالی نظارت
دبیرخانه: دبیرخانه هیأت عالی نظارت
کمیسیون: کمیسیون نظارت مراکز استانها
تشکیلات اداری
ماده۲- دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی هیأت محسوب گردیده و جزء تشکیلات مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب نمی گردد و دبیر آن به پیشنهاد معاون توسعه بازرگانی داخلی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصوب میگردد.
تبصره- دبیرخانه از نظر مالی، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی منحصراً تابع این آیین نامه میباشد.
ماده۳- تشکیلات دبیرخانه به شرح زیر میباشد:
الف- واحد امور عمومی مرکب از یک نفر مسئول، یک نفر کارشناس، یک نفر متصدی امور دفتری، دو نفر ماشین نویس و راننده.
ب- واحد امور مالی مرکب از یک نفر مسئول و یک نفر کارشناس.
ج- واحد حقوقی مرکب از یک نفرمسئول و دونفر کارشناس حقوقی.
د- واحد فنآوری اطلاعات مرکب از یک مسئول و حداقل دو نفر کارشناس سخت افزار و نرم افزار و یک نفر کارشناس شبکه.
ه- واحد پیگیری و نظارت مرکب از یک نفر مسئول دو نفر کارشناس بازرگانی- اقتصادی و دو نفر کارشناس آمار.
و- واحد آموزش و پژوهش مرکب از یک نفر مسئول و دو نفر کارشناس مدیریت آموزشی.
ماده۴- دبیرخانه می تواند نسبت به بکارگیری افراد متخصص واجد شرایط به عنوان مشاور به صورت قرارداد روزمزد و یا پروژه، اقدام نماید.
امور مالی
ماده۵- دبیرخانه مکلف است با افتتاح حساب جاری نسبت به واریز وجوه حاصله از فعالیت های زیر در حساب مزبور اقدام نماید.
۱- چاپ و فروش نشریات، کتب و جزوات به منظور ارتقاء سطح اطلاعات و آگاهی های افراد صنفی و سازمان های صنفی سراسر کشور.
۲- چاپ و فروش فرم های خام پروانه کسب، فرم های مورد نیاز سازمان های صنفی. خدمات فنی صدور و تمدید پروانه کسب الکترونیکی.
۳- درج آگهی های تبلیغاتی و اطلاعیه در نشریات دبیرخانه و یا پایگاه های اینترنتی مرتبط.
۴- ایجاد و توسعه سامانه های الکترونیکی مرتبط با سازمان های صنفی. خدمات مربوط به استعلامات الکترونیکی، صدور تمدید گواهی امضای دیجیتال و خدمات صدور گواهی امنیتی دیجیتال مربوط به واحدها و تشکل های صنفی.
۵- ارائه خدمات زیرساخت مربوط به دریافت و پردازش اطلاعات سامانه صندوق مکانیزه فروش.
۶- تهیه و توزیع نرم افزارهای مورد نیاز سازمان های صنفی و پشتیبانی آن.
۷- وجوه مربوط به حق السهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضوع تبصره۷» ماده۷۲» قانون.
تبصره- ذی حسابی وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حق السهم وزارتخانه متبوع، از وجوه حاصله از درآمدهای تبصره۷» ماده۷۲» را به حساب دبیرخانه واریز تا در اجرای قانون هزینه نماید.
۸- سپرده گذاری در بانکها.
۹- ایجاد و یا مشارکت در راه اندازی مراکز آموزشی و پژوهشی به منظور افزایش توانمندی سازمان های صنفی کشور.
تبصره۱- دبیرخانه مجاز به داشتن بیش از یک حساب جاری در بانک های کشور می باشد و برداشت از آنها با امضای دبیر هیأت و مدیر مالی همراه با مهر دبیرخانه خواهد بود.
تبصره۲- دبیرخانه مکلف است کلیه درآمدها و هزینه های مربوط به حساب مزبور را در دفاتر روزنامه و کل ثبت نموده و گزارش عملیات مالی و ترازنامه سالیانه خود را در صورت اعلام معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایشان ارسال نماید.
تبصره۳- دبیرخانه مجاز است به منظور کسب درآمدهای موضوع این ماده با اشخاص حقیقی و حقوقی براساس صلاح و صرفه قرارداد
منعقد نماید.
وظایف دبیرخانه هیأت
ماده۶- وظایف و اختیارات دبیرخانه به شرح ذیل میباشد:
۱- تهیه و تنظیم دستور کار، تشکیل جلسات و تنظیم صورتجلسات هیأت.
۲- ارسال دستور کار و دعوتنامه شرکت در جلسات برای اعضای هیأت و حسب مورد افراد صاحب نظر بدون داشتن حق رای.
۳- بررسی و ارائه گزارشات کارشناسی لازم در خصوص پرونده ها و موضوعات قابل طرح در هیأت.
۴- ابلاغ مصوبات هیأت به کمیسیون ها، سازمانهای صنفی و سایر مراجع ذیربط.
۵- پیگیری تشکیل منظم جلسات کمیسیون های نظارت شهرستان ها و تطبیق مصوبات آنان (مراکز استانها) با قانون و مقررات و ارائه طریق جهت اصلاح مصوبات مذکور.
۶- بررسی و ارزیابی عملکرد سازمانهای صنفی و کمیسیون های نظارت.
۷- نظارت بر حسن اجرای دقیق قانون و مصوبات هیأت، ارائه نظرات کارشناسی و انجام اقدامات قانونی لازم در جهت رفع مشکلات اجرایی و وظایف تفویض شده به کمیسیون ها (موضوع ماده۵۶» قانون).
۸- تهیه و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل ها.
۹- نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران، تهیه گزارش و ارائه پیشنهاد در خصوص مسائل و مشکلات اصناف و سازمانهای صنفی برای وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه بازرگانی داخلی.
۱۰- پیگیری انجام به موقع و قانونی انتخابات اتحادیه ها و اتاق های اصناف در سراسر کشور.
۱۱- بررسی شکایات و اعتراضات واصله از عملکرد سازمان های صنفی و کمیسیون های نظارت و اعلام نظر در این خصوص.
۱۲- انجام پژوهش های کاربردی مرتبط با اصناف و برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی، توجیهی برای سازمانهای صنفی، کمیسیون های نظارت و دستگاه های ذیربط.
۱۳- برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران و اتحادیه کشوری.
۱۴- ایجاد زیرساخت های لازم به منظور برگزاری انتخابات سازمان های صنفی، صدور پروانه کسب و ...، به صورت الکترونیکی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اداری به صورت مکانیزه.
۱۵- سایر امور محوله از سوی هیأت یا پیش بینی شده در آیین نامه ها.
ماده۷- این آیین نامه به استناد ماده۵۴» قانون نظام صنفی مصوب۱۲/۶/۱۳۹۲ مشتمل بر۷» ماده و ۵» تبصره تهیه و در تاریخ۶/۵/۱۳۹۳ توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرارگرفت و از تاریخ تصویب، آیین نامه قبلی لغو میگردد.
http://asnafshemiran.ir/ShowContent/97