( 1 ) قانون نظام صنفی-قوانین اصناف، اتحادیه ها ،اتاق های اصناف ، kamal1331

تا میتوانی به دیگران یاد بده ! نمیدانی ؟ یاد بگیر (تهیه و آپدیت وبلاگ هایم برای من زمان زیادی برده است. پس از دانلود و استفاده صلواتی ذکر نمایید.

( 1 ) قانون نظام صنفی-قوانین اصناف، اتحادیه ها ،اتاق های اصناف ، kamal1331

تا میتوانی به دیگران یاد بده ! نمیدانی ؟ یاد بگیر (تهیه و آپدیت وبلاگ هایم برای من زمان زیادی برده است. پس از دانلود و استفاده صلواتی ذکر نمایید.

اطلاعیه در خصوص نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش


اطلاعیه در خصوص نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش


کلیه واحد های صنفی در رسته های شغلی مشمول
موضوع:  صندوق مکانیزه فروش


جناب آقای حسین طاهر محمدی عضو محترم هیات رییسه اتاق اصناف اظهار داشت:
بر اساس ابلاغ اتاق اصناف ایران، در اجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به هماهنگی به عمل آمده فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص تعیین الویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش و بر اساس ماده ۷۱ قانون نظام صنفی و همچنین دستورالعملهای ماده ۱۶۹و ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صاحبان مشاغل(اشخاص حقیقی) مشروحه زیر از ابتدای سال ۱۳۹۴ مکلف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش یارانه ای که دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی و صدور فاکتور الکترونیکی (صورتحساب فروش) مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم بوده و باید بر اساس موارد ذیل نسبت به این مهم اقدام نمایند.


نکته ۱ : صاحبان مشاغل(مودیان مالیاتی) که مکلف به استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش یارانه ای که دارای سیستم نرم افزار فروشگاهی به استناد قوانین فوق الذکر می باشند در صورت عدم استفاده از سامانه صندوق مکانیزه فروش، از معافیت مقرر در قانون برای سال مربوطه محروم خواهند شد.


نکته ۲ : معادل هزینه خرید، نصب و راه اندازی سامانه صندوق مکانیزه فروش با رایانه (اعم از سخت افزار یا نرم افزار) از درآمد مشمول مالیات در اولین سال استفاده از سامانه فروش کسر خواهد شد.


نکته ۳ : معیار شناسایی صاحبان مشاغل مشمول، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع ذیصلاح می باشد.در غیر این صورت ملاک شناسایی اینگونه واحدهای صنفی، نوع فعالیت مندرج در پرونده مالیات آنان می باشد.


نکته ۴ : با توجه به تعاملی که فی ما بین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی بوجود آمد مقررشد کلیه مودیان فراخوانده شده دوره اول برای عملکرد سال ۹۲ برای آخرین مرتبه تا پایان مهرماه سال جاری(۳۰/۷/۱۳۹۳) فرصت دارند نسبت به اعلام مشخصات سامانه صندوق مکانیزه فروش به سازمان امور مالیاتی از طریق مراجعه حضوری یا از طریق سایت www.Tax.gov.IR اقدام نمایند. ضمناً لیست مشمولین سال ۹۲ به پیوست ارسال می گردد.


نکته ۵ : مشمولین فراخوان شده مرحله دوم که از سال ۹۳ مشمول نصب دستگاه سامانه صندوق مکانیزه فروش یا رایانه قرارگرفته اند موظفند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی www.Tax.gov.IR  نسبت به اعلام مشخصات سامانه صندوق فروش تا پایان آذرماه سال جاری(۳۰/۳/۱۳۹۳) اقدام نمایند. ضمناً لیست مشمولین مرحله دوم سال ۹۳ که در سال قبل توسط سازمان امور مالیاتی اطلاع رسانی گردیده بود مجدداً به پیوست می باشد.


نکته ۶ : افراد فراخوان شده برای عملکرد سال ۹۴ مکلفند مشخصات سامانه صندوق مکانیزه فروش را تا پایان شهریور۱۳۹۴ (۳۱/۶/۱۳۹۴) از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور  www.Tax.gov.IR اعلام نمایند. لیست مشمولین سال ۹۴ نیز به پیوست می باشد.  

گروه اول مشمولین استفاده از سامانه صندوق فروشPOS) مکانیزه فروشگاهی) در سال ۱۳۹۲:


دراجرای ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسط صاحبان مشاغل(اشخاص حقیقی) از ابتدای سال ۱۳۹۲ که ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش(POS مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه دارای سیستم  نرم افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق نمونه اعلام شده در دستورالعمل موضوع ماده ۱۶۹ (قانون مالیاتهای مستقیم) و ۱۹ (قانون مالیات بر ارزش افزوده) بوده و در صورت عدم استفاده از سامانه های مذکور، از معافیت های مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد. صاحبان مشاغل(اشخاص حقیقی) مذکور به شرح ذیل می باشند:


۱- سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
۲- فروشندگان آهن آلات
۳- فروشندگان لوازم صوتی و تصویری
۴- فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری
۵- فروشندگان ماشین های اداری و لوازم و قطعات تجهیزات مربوط به آنها
۶- فروشندگان لوازم خانگی(شامل برقی، گازی و نفتی)
۷- هتل و هتل آپارتمان
۸تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها و اغذیه فروشی ها
۹- مشاوران املاک و مستغلات
۱۰- داروخانه ها


گروه دوم : مشمولین استفاده از سامانه صندوق فروش(POS  مکانیزه فروشگاهی ) در سال ۱۳۹۳ :


۱- فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و ساختمانی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۲- صاحبان تعمیرگاه های مجاز خودرو و انواع وسائط نقلیه سنگین و ماشین آلات راه سازی  کشاورزی و ساختمانی
۳- فروشندگان تجهیزات و تاسیسات حرارتی و برودتی، شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم مربوط (نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۴- فروشندگان لوازم بهداشتی ساختمان(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۵ - فروشندگان تزئینات ساختمان(موکت، کفپوش، انواع پرده، کاغذ دیواری، شومینه و کارهای تزیینی چوبی و فلزی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۶- فروشندگان انواع تلفن(ثابت و بی سیم)، همراه و تجهیزات جانبی آن(نمایندگی عمده و خرده فروشی)
۷- تولیدکنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۸- فروشندگان فرش ماشینی، تابلو فرش، موکت و قالیچه ماشینی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۹- فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۱۰- فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی و دندان پزشکی و دندان سازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)

گروه سوم : مشمولینی که از سال ۹۴ ملزم به نصب صندوق مکانیزه فروش و یا نرم افزار مکانیزه فروشگاهی شده اند به شرح زیر است :


۱- فروشندگان لاستیک(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۲- نمایشگاه های اتومبیل(سواری، باری ، مسافربری، ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و صنعتی)
۳- فروشندگان مصالح ساختمانی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۴- فروشندگان تاسیسات الکترونیکی، مکانیکی ساختمان(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۵- فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتی و اتومبیل(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۶- فروشندگان مواد شیمیایی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۷- نمایندگی فروش شرکت های توزیع کالاهای داخلی و وارداتی(غیر اشخاص حقوقی )
۸- نمایندگی های فروش شرکتها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی(غیر اشخاص حقوقی )
۹- فروشندگان یخچال های صنعتی و ویترینی(نمایندگی، عمده و خرده فروشی)
۱۰بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران

۵- وظایف مودیان :


۱-۵با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه  فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۲ مودیان مشمول مکلفند سخت افزار و نرم افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب و حداکثرتا پایان اردیبهشت ماه سال جاری مذکور ضمن نصب و راه اندازی سامانه فروشگاهی مراتب را به منظور استفاده ازتسهیلات مقرر پیش بینی شده، با تکمیل فرم پیوست(شماره ۱) که دربرگیرنده  اطلاعات هویتی آنان مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی می باشد به اداره مالیاتی ذیربط اعلام نمایند. شایان ذکر است مشخصات سخت افزار  و نرم افزار مورد استفاده برابر آیین نامه اجرایی(۷۱) قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود.
بدیهی است نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی بند(۶) این دستورالعمل را داشته باشد.  


۲-۵مودیان مشمول نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می نمایند حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی اقدام و مراتب را به شرح بند ۱-۵ به ادارات امور مالیاتی مربوط اعلام نمایند.


۳- ۵- مودیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می نمایند مکلفند مراتب را به شرح بند ۱-۵ به ادارات امور مالیاتی مربوط اعلام نمایند.


۴-۵مودیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال ۱۳۹۲ کلیه خرید و فروش های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده (پیوست شماره ۲ و ۳) از طریق سامانه مذکور اقدام نمایند.


۵-۵مودیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از نظر انجام تکالیف به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می گردند:


الف) مودیان موضوع بند(ج) ماده (۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم، مکلفند اطلاعات داده شده  به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند(ج) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم(طبق فرم پیوست شماره ۴) ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند.


ب)مودیان مشمول بندهای(الف)و(ب) ماده(۹۵) قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند فایل الکترونیک اطلاعات خرید و فروش خود را در دوره زمانی تعیین شده به شرح بند(۶) این دستورالعمل از طریق سایت www.Tax.gov.IR  برای سازمان ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.(دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش بصورت فصلی(بهار، تابستان، پاییزو زمستان) و از ابتدای سال ۱۳۹۲ حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل می باشد.)


۶-۵- در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد، مودی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافلاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت نماید.


۷-۵- مودیان مشمول استفاده از سامانه های فروشگاهی، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه می باشند و موظفند حداقل ماهی یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت نمایند. مودیان استفاده کننده از سامانه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی موظفند آیین نامه ها با دستورالعمل های سامانه فروشگاهی و برنامه های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را حسب درخواست ماموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.


۶- ویژگی های فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش) ارسالی به سازمان امور مالیاتی:  


۱.مشخصات فایل الکترونیکی(اطلاعات خرید و فروش) سازمان و راهنمای اجرایی مربوط به تسلیم و ارسال مشخصات فایل الکترونیکی آن و همچنین ریز فیلدهای مورد نیاز اطلاعات سه ماه خرید و فروش از طریق بخش"صورت الکترونیکی معاملات"در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.Tax.gov.IR در دسترس می باشد. ضروری است مودیان محترم مالیاتی فایل مورد نظر را در اجرای دستورالعمل ماده(۱۶۹) مکرر را از طریق سامانه الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره مالیاتی محل فعالیت خود تحویل نمایند.
ویژگی های سخت افزار صندوق های فروش (pos):

از نظر سازمان امور مالیاتی می بایست سخت افزار سامانه فروشگاهی دارای ویژگی های ذیل می باشد:


۲.صاحبان مشاغل بتوانند متناسب با کاربرد و نیاز خود آن را انتخاب نمایند.
۳.از لحاظ کیفیت می بایست شرایط استفاده دز محیط های تجاری را داشته باشند.
۴.برحسب نیاز و توسعه کسب و کار صاحبان مشاغل، قابلیت ارتقائ را داشته باشند.
۵.قابلیت اتصال تجهیزات جانبی را داشته باشند مانند: بارکد، اسکنر، فیش، پرینتر، پرینتر معمولی، صندوق و نمایشگر مشتری.
۶.قابلیت نصب و اجرای نرم افزارهای مورد تأیید سازمان امورمالیاتی کشور را دشته باشد.
۷.صندوق های فروش و تجهیزات جانبی باید با استاندارد opos و upos سازگار باشند.                                                   
۸.این دستگاه ها می بایست امکانات استفاده از سیستم های شبکه ای به عنوان یک ایستگاه کاری را داشته باشند.
۹.قابلیت اتصال به pos بانکی جهت فروش یا استفاده از کارتهای اعتباری را داشته باشد.
۱۰.قابلیت اتصال از طریق درگاه usp یا RS۲۳۲ به سایر تجهیزات جانبی را داشته باشد.


توانایی نرم افزارهای نصب شده به روی سامانه های فروشگاهی:
از نظر سازمان امورمالیاتی نرم افزارهای نصب شده بر روی سامانه های فروشگاهی می بایست دارای ویژگی های ذیل باشد
:


۱.پوشش دادن مواردی که در ماده ۲ و ماده ۳ از آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون نظام صنفی منظور گردیده است.
۲.نرم افزار باید مناسب با شغل و نیاز صاحبان مشاغل قابل انتخاب باشد و نیاز واقعی مودی را از لحاظ مختلف تأمین نمایند.
۳.امکان ثبت خرید و فروش کالا، انبارداری(موجودی کالا) و حسابداری جهت ثبت هزینه های صاحبان مشاغل.
۴.دارای یک بانک اطلاعاتی قابل اعتماد باشد تا در مقالب مشکلاتی مثل قطعی برق و غیره اطلاعات آن دچار مشکل نشود.
۵.امکان برقراری ارتباط با رابط های نرم افزاری ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور و قابلیت ساخت فایل های الکترونیکی مورد نیاز سازمان.
۶.امکان تهیه خروجی براساس استاندارد ارائه شده توسط سازمان امورمالیاتی شامل گزارش سه ماهه خرید و فروش، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و ...
۷.قابلیت محاسبه خودکار مالیات بر ارزش افزوده و عوارض با توجه به نوع کالا و خدمات و درج در فاکتور فروش.
۸.لزوم استفاده از کد کالاو خدمات(ایران کد) در فرم صورتحساب و سامانه فروش.
۹.قابلیت سفارشی شدن نرم افزار برای رسته های شغلی مختلف براساس طبقه بندی مشاغل ماده ۹۶ قانون مالیات مستقیم.
۱۰.امکان کنترل و دسترسی لحظه ای موجودی کالا در هنگام فروش و در طول دوره مالی.
۱۱.امکان بررسی وضعیت دشتگاه های جانبی متصل به صندوق فروش.
۱۲.محیط گرافیکی و کاربرپسند(user friendly) و چندزبانه(فارسی و انگلیسی).
۱۳.امکان دسترسی به تمام امکانات سیستم با استفاده از کلیدهای میانبر.
۱۴.کنترل و شناسایی کاربران با توجه به رمز عبور و حق دسترسی.
۱۵.امکان طبقه بندی و گروه بندی کالاها در ساختارهای سلسله مراتبی.
۱۶.امکان تعریف بارکدهای متعدد برای یک کالا و دسترسی به اطلاعات کالا از طریق اسکن بارکدکالا.
۱۷.امکان دسته بندی مجموعه ای از کالاها و فروش و قیمت گذاری گروهی.
۱۸.امکان قیمت گذاری x/y (یک عدد ۵۰۰ریال، ۳ عدد ۱۰۰۰ریال).
۱۹.امکان تعریف قواعد فروش و خرید عمده و قیمت گذاری بر آن اساس.
۲۰.امکان صدور فاکتور برگشت از فروش و سند مرجوعه خرید.
۲۱.تخصیص شماره سریال خودکار به اسناد خرید و امکان ردیابی اقلام فاکتور با واردسازی شماره سریال سند.
۲۲.امکان ثبت اسناد خرید به صورت قطعی، امانی و مشارکتی.
۲۳.امکان ثبت فروش نقدی، اعتباری، چک یا ترکیبی.



منبع:روابط عمومی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات

http://www.asnafshemiran.ir/ShowContent/148